وبلاگ تخصصی پایه شــشــم

وبلاگ تخصصی پایه  شــشــم

۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

 در این پست براتون آزمون بنویسیم ترم اول رو گذاشتم .



                                                            آزمون بنویسیم ترم اول 

                                                                                        






  • هدی سهیلی

معما

۰۹
مرداد

همراهان گرامی در صورت یافتن پاسخ ، مارا بی خبر نگذارید .

دیواری را در نظر بگیرید که افراد آ،ب،ج،د،ه پشت آن ایستاده اند، بگونه ای که فرد د روبه  روی دیوار است , فرد ج پشت سر او ایستاده،فرد ب پشت سر اوست و فرد آ پشت سر فرد ب.همچنین فرد ه آنسوی دیوار ایستاده است.فرد آ میتواند فرد ب،ج،د را ببیند.فرد ب میتواند فرد ج و د را ببیند . فرد ج فقط فرد د را میبیند و فرد د دیوار را.فرد ه هم فقط توانایی دیدن دیوار را دارد.

سه کلاه قرمز و دو کلاه مشکی را بر سر این افراد میگذاریم بگونه ای که هیچکس توانایی دیدن کلاه سر خود را ندارد.پس از چند لحظه یکی از افراد رنگ کلاه خود را میگوید.کدام یک از آنها گفته و کلاه او چه رنگی است؟

چند نکته که در حل معما به شما کمک میکند:

1.کسی که رنگ کلاه خود را گفته است بلافاصله پاسخ نداده ،بلکه مدتی از آن گذشته است.

2.همه ی آدمها باهوش هستند.

 

این معما هیچ نکته ی انحرافی ای ندارد.با حدس و گمان های بی مورد زمان خود را از دست ندهید.


  • هدی سهیلی

ماشین ها

۰۹
مرداد
  در درس شیرین علوم تجربی کلاس پنجم فصلی به نام " ماشین ها " داریم که عده ای از همکاران فقط به مطالب کتاب بسنده میکنند اما همکاران دیگری داریم که با عشق و توان بسیار فراتر از کتاب می روند و دریچه های کاربردی و واقعی این فصل را بر فراگیران عزیز می گشایند.
لکن همین فصل گاهی همکاران ساعی یا دانش آموزان هوشیار را اذیت میکند 
برای این منظور به زودی در این وبلاگ مطالبی درباره ی اهرم ها گذاشته می شود که امیدواریم گره از کار همراهان باز کند.
  • هدی سهیلی

63=64=65

۰۹
مرداد

دوستان خوبم خودتون با کاغذ امتحان کنید :)



               

           یه اتفاق جالب



 برای مطاله ی بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید :                    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:64_%3D_65_1.0.gif   

  • هدی سهیلی

گذار یا گزار

۰۸
مرداد


یکی از مشکلات دانش آموزان قرار دادن پسوند (گذار) یا (گزار) است که همیشه در املا ( از بر نویسی ) آن ها را دچار سردرگمی میکند، در ذیل توضیح کوتاهی برای تشخیص و انتخاب صحیح این دو پسوند آمده است :

گذار : اگر معنی کلمه با نهادن ، قرار دادن یا وضع کردن تناسب داشته باشد از پسوند گذار استفاده می شود.

مانند: تخم گذار –  فرو گذار – قانون گذار و ...

گزار : اگر معنی کلمه با ادا کردن – انجام دادن و به جا آوردن تناسب داشته باشد از پسوند گزار استفاده می شود .

مانند: نماز گزار – خدمت گزار – کار گزار و... 

یادمان باشد بهترین راه برای درک و تمایز گذار و گزار توسط دانش آموزان ، تمرین با جمله های متفاوت است که دانش آموزان ملزم به درک معنی واژه و به یاد سپاری املای آن می شوند. 


  • هدی سهیلی

 با رقم های ( 7 - 3 - 4 - 6 ) چند عدد سه رقمی بدون تکرار می توان نوشت ؟

 

برای به دست آوردن تعداد اعداد بدون تکرار رقم ها ، از بالاترین مرتبه تعداد رقم ها را قرار می دهیم و در مرحله بعد به ترتیب یک واحد از تعداد رقم ها کم می کنیم و  سپس رقم های به دست آمده را در هم ضرب می کنیم .

 

توضیح برای والدین : در واقع برای صدگان مجاز به انتخاب یک رقم از چهار رقم  هستیم  و مثلا ما 7 را انتخاب می کنیم ، در مرحله بعد یعنی دهگان 3 انتخاب داریم چرا که دیگر مجاز به استفاده از رقم 7 نیستیم  و به همین ترتیب برای یکان دو انتخاب داریم   .

 

پاسخ :

                                                                          یکان           دهگان       صدگان  

                                                             24  =    2        ×        3        ×        4

 

 بدیهی است چنانچه رقم صفر در میان داده ها باشد نمی توانیم از آن برای صدگان استفاده کنیم ، مثالی را در پایین می آورم که شامل این مورد می باشد :

سوال: با رقمهای (6-0-5-2-7 )چند عدد سه رقمی بدون تکراررقمها می توان نوشت؟    

 

                                                                          یکان           دهگان       صدگان  

                                                            48   =       3        ×       4       ×      4 

توضیح : برای صدگان از پنج رقم داده شده مجاز به انتخاب 4 رقم از ( 7 – 2 – 5 – 6 ) هستیم مثلا 7 ، بنابراین برای دهگان می توانیم از سه رقم باقیمانده ( 2 – 5- 6 ) و صفر استفاده کنیم ، به همین ترتیب برای یکان 3 انتخاب داریم .

                                                 

  • هدی سهیلی

guard dog

۰۱
مرداد

انیمیشنی جالب که همکاران گرامی می توانند برای دانش آموزان پخش کنند و حتی از آنان بخواهند درباره ی این انیمیشن ضرب المثلِ مربوط را بگویند.



                                       guard dog


       

                                                                      
                                                       

                                                           حجم: 60.3 مگابایت
                                                          توضیحات: Guard dog

  • هدی سهیلی

 آزمایش جالب و کنجکاوانه در زنگ علوم 

مواد لازم : بطری - جوش شیرین - بادکنک - سرکه و مقدار زیادی شور و هیجان 

ابتدا بطری را از سرکه پر میکنیم ، جوش شیرین را در بادکنک می ریزیم و بادکنک را روی در بطری محکم می بندیم ( بهتر است بصورت مایل این کار انجام شود تا بچه ها لحظه ی واکنش را مشاهده کنند. )



                                                  
        
                                                      بادکنک نارنجی
  • هدی سهیلی

الهی

۰۱
مرداد

 از آنچه نخواستی چه آیـد؟ و آن را که نخواندی کی آید؟                               

نا کِشته را ز آب چیست؟ و نا بایسته را جواب چیست؟

تلخ را چه ســود گرش آب خوش در جوار است؟

و خار را چه حاصل از آن که بوی گل در کنار است؟


مناجات ذکر شده از خواجه عبدالله انصاری می باشد . خواجه عبدالله انصاری در سال 396 هجری قمری در کهن دز واقع در ناحیه ی طوس از منطقه ی وسیع هرات متولد گردید و سرانجام در 481 هجری قمری در محل تولد خود به مقصد و معبودش رسید.

وی معروف به «پیر هرات» و «پیر انصار» و «خواجه عبدالله انصاری» و «انصاری هروی»، دانشمند و عارف بود.

از کتاب های او که به نثر مسجع نوشته شده است مناجات‌نامه، نصایح، زادالعارفین، کنزالسالکین، قلندرنامه، محبت‌نامه، هفت‌حصار، رسالهٔ دل و جان، رسالهٔ واردات والهی‌نامه را می‌توان نام برد.

خواجه در اواخر عمر نابینا شد و در سن 85 سالگی از دنیا رفت .
خواجه در زمان تسط ترکان بر ایران می زیسته ، یعنی دوران حکومت سلجوقیان و غزنویان و وزارت خواجه نظام الملک !
مقبره خواجه عبدالله در جنگلی درهرات می باشد ، بعدها به دلیل آن‌که شاهرخ تیموری ( که امسال با او آشنا می شوید) شب‌های جمعه بر سر مزار خواجه می‌رفت مورد توجه بسیار قرار گرفت. شاهرخ در 829 هجری قمری دستور ساخت بنایی را در مجاورت مدفن خواجه صادر کرد که ساخت آن یک سال طول کشید. معماری عمارت خواجه عبدالله انصاری تحت سرپرستی معمار ایرانیِ به‌نام دوره‌ی تیموریان، استاد قوام‌الدین شیرازی آغاز شد. ساخت مجموعه بناهای این عمارت حدود یک قرن طول کشید و هر یک از امیران و شاهزادگان بنایی به این مجموعه می‌افزودند

دانلود فایل صوتی درس الهی :  

  • هدی سهیلی